torsdag 19 februari 2009

Klockan är 06.15

...och jag sitter vid köksbordet och jobbar. Det kostar att ligga på topp?! Huga, mitt arbete tar allt för mycket tid av mitt liv.

Sen H kom in i mitt liv har mina prioriteringar och mitt fokus ändrats radikalt. Tidigare var fokus på arbetet, arbetsdagarna tog aldrig slut, och arbetsveckorna var på 70-80 timmar i veckan. Som chef förutsätts man alltid vara anträffbar, och man förutsätts också arbeta mer än 40 timmar i veckan. Helt sjukt. Jobbtelefonen var ständigt igång och jag var i princip alltid anträffbar, jobbmailen kollade jag även kvällar och helger.

Det gör jag inte längre... Jobbtelefonen slår jag av på fredagen när jag går hem, och mailen öppnas inte igen förrän på måndag morgon när jag är åter på jobbet. Jag övar för fullt på att inte ha ångest över detta, att inte vara tillgänglig hela tiden, att bara kunna koppla ned alla tankar på arbete. Och att inte ha ont i magen när jag väl slår igång telefon och mail, eftersom jag vet att jag har en enorm mailskörd varje dag att ta tag i, och ganska många röstmeddelanden på telefonen när den vart avstängd.

Nu försöker jag att BARA jobba 100 %, och att närvara i nuet. Jag lyckas inte riktigt som ni förstår, men jag blir bättre och bättre hela tiden. H finns ständigt i mina tankar, och han ger mig harmoni och lugn, glädje, skratt, kärlek (åh, du gör mig så lycklig, Min H!) och han hjälper mig att se det som är viktigt i tillvaron.

Ge inte upp dina försök att få mig att fokusera på annat än arbetet älskling, hang in there, jag gör bara en smärre livsstilsförändring nu, och det är ju enkelt* som vi alla vet!

*NOT. Det är in i bängen svårt.... Men övning ger färdighet.

Inga kommentarer: