fredag 23 maj 2008

Dagen D som i Disputation!

Idag disputerar* min vän S.

Det är stort, jättestort. Jag vet, för jag gjorde det själv för 3 år sedan.

Jag är så stolt över henne, idag får hon se resultatet av det arbete hon så intensivt har fokuserat på i fyra år. Hon kommer att vara (ÄR nog, så här 1,5 timme innan det börjar) nervös, och det kommer att kännas pirrigt i magen en stund när disputationen börjar, men sen kommer det att lugna ned sig. Opponenten är jättetrevlig, och duktig, så jag förväntar mig en intressant diskussion. Vid 12-tiden är det över, betygsnämnden sammanträder, och sedan kan vi grattulera den nya medicine doktorn! :)

Ikväll är det fest! Har man aldrig vart på en disputationsmiddag kan den till en början te sig långrandig, när det börjar med att den nybakade Doktorn** skålar för sitt universitet, men festerna brukar vara jättekul, med mycket spex och uppträdanden! :)

Så, jag antar att ni får veta imorgon om hon blev godkänd, och hur kul festen EGENTLIGEN var... :)

*Doktorerar, tar den högsta akademiska examen man kan.
**OBS!!! Doktor är ingen yrkestitel, och inte heller samma sak som läkare. Man kan vara läkare utan att vara doktor. Doktor är en rent akademisk titel.

Inga kommentarer: