onsdag 21 maj 2008

Tyst det är i husen...

...jag vet att det inte är jul, men här på arbetet är det kväller, och nästan alla har gått hem.

Har ni tänkt på hur skönt det är när lugnet lägger sig och man kan fokusera på att beta av en massa arbete som kräver koncentration? Jag sitter gärna kvar sent någon kväll då och då, bara för att kunna göra just det. Dagtid blir man alltid avbruten, antingen av telefonen, eller av kollegor som vill prata.

Har ni tänkt på hur tillgänglig man alltid förväntas vara i dagens samhälle?

Handen på hjärtat:



  • Stänger du av jobbmobilen när du går från jobbet?

  • Låter du bli att kolla jobbmailen på kvällar, helger, ledighet?

  • Arbetar du mer än du borde, så du har en massa plustid eller övertid?

  • Stänger du av din privata mobil ibland bara för att få egen tid till avkoppling och återhämtning?


Hm. Tänkvärt, ellerhur? Hur klarade vi oss för 20-25 år sedan när internet inte var utbyggt på detta sätt, och mobiltelefoner inte fanns i någon större utsträckning? När vi inte alltid var tillgängliga...



Bilden hittade jag här.

2 kommentarer:

Joules sa...

Sist jag bytte jobb delade jag upp mailen. Dvs jag gav inte mina vänner min jobbmail adress, vilket gör att jag sällan kollar min jobbmail utanför arbetstid. Och att jag kollar min privata mail på arbetstid - när jag har tid.

Mobil har jag bara en, men jag är duktig på missade samtal. Jag stänger av ljudet och glömmer att den finns. Både på gott och ont.

puman sa...

Joules, jag är stolt över dig! Jag håller på att ta mig dit själv nu.

Kram